
Bijna een kwart miljoen jonge werknemers in Nederland wil meer uren werken dan momenteel in het arbeidscontract is vastgelegd. Daardoor blijft een arbeidspotentieel van bijna 120.000 voltijdsbanen onbenut. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group waar NU.nl over bericht.
Meer dan twee derde van de werknemers jonger dan 30 jaar geeft aan het liefst fulltime te willen werken, terwijl slechts 53 procent daadwerkelijk een fulltime dienstverband heeft.
Grootste onderbenutting in zorg en onderwijs
Volgens het onderzoek komt de onderbenutting van arbeidspotentieel vooral voor in sectoren die al langer kampen met personeelstekorten. De grootste verschillen zijn zichtbaar in de zorg, het onderwijs en sociaal-maatschappelijke beroepen.
In de zorg gaat het om ruim 20.500 voltijdsbanen aan onbenut arbeidspotentieel. Voor het onderwijs bedraagt dit ruim 9.300 fte en voor sociaal-maatschappelijke functies bijna 9.700 fte.
Ook in sectoren als logistiek, horeca, verkoop en paramedische dienstverlening ziet Intelligence Group nog veel onbenut potentieel onder jonge werknemers.
Hardnekkig beeld over jongeren
Nederland staat al jaren bekend als een land met veel deeltijdwerkers. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek werkten in het eerste kwartaal van dit jaar ongeveer 4,8 miljoen Nederlanders in deeltijd.
Toch blijkt uit het onderzoek dat een aanzienlijk deel van de jongeren juist meer uren wil werken dan nu mogelijk is.
Geert-Jan Waasdorp zegt hierover:
"Een van de grootste misverstanden over jongeren op de arbeidsmarkt is dat zij minder uren zouden willen werken of geen fulltimebaan zouden ambiëren."
"Het tegendeel is waar. Zij willen eerder meer uren werken en bij voorkeur fulltime, maar zitten vooral in bepaalde sectoren en beroepen vast in kleine deelcontracten."
Mogelijke oplossing voor arbeidsmarktkrapte
Volgens Waasdorp draagt deze situatie bij aan de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Hij wijst daarbij op organisatorische en beleidsmatige factoren die het uitbreiden van contracturen bemoeilijken.
"De strikte formatieplekken, het niet kunnen combineren van contracten, fiscale belemmeringen en flexcontracten zijn oorzaken van deze onderbenutting."
"Het is eerder een beleids- en politieke keuze om jongeren onder te benutten, dan dat jongeren niet meer uren willen maken."
De resultaten suggereren dat werkgevers in sectoren met personeelstekorten mogelijk meer capaciteit kunnen benutten door bestaande medewerkers de mogelijkheid te bieden hun contracturen uit te breiden.
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.
