Voor het vijfde jaar op rij is de Rijksoverheid (het Rijk) de meest favoriete werkgever van Nederland, gevolgd door de Politie en de zeer sterke groeier Defensie die van plek 7 in 2022 naar plek 3 in 2023 is gegaan. Andere (sterke) stijgers in de top 10 van 2023 zijn ASML, de Belastingdienst en het UWV. De groep jonger dan 30 jaar kiest eerder en meer voor Defensie, ING, Jumbo, Albert Heijn, bol., BAM, ABN AMRO, AMC, HEINEKEN en Unilever. Bedrijven als de Belastingdienst, Shell, en de GGZ doen het minder goed bij jongeren. Dit blijkt uit analyses van Intelligence Group dat al 22 jaar de voorkeur van Nederlandse werkgevers onderzoekt onder de Nederlandse beroepsbevolking. In totaal zijn 15.651 personen in 2023 ondervraagd en zijn 760 werkgevers meegenomen in het onderzoek.
Overheid doen het goed in de voorkeur
Over bijna de gehele linie wint de overheid voorkeur ten opzichte van profit werkgevers. Niet eerder in 22 jaar onderzoek bestaat de top-3 uit 3 overheidsbedrijven, waarvan twee geüniformeerd. Ook andere instellingen zoals de Belastingdienst, GGZ, UWV, en Rijkswaterstaat doen het goed. Dit gaat ten koste van bedrijven als Shell, KLM en NS die in 2023 plekken hebben verloren. Een bedrijf als ASML was 10 jaar geleden nog onbekend bij het grote publiek, maar staat nu sterk op plek 4 en beweegt richting de top-3. “Preferred worden op de arbeidsmarkt is een kwestie van strategisch, continu en duurzaam investeren in zichtbaarheid op de arbeidsmarkt en goed werkgeverschap, getuige de top-3 posities in de ranking” aldus Geert-Jan Waasdorp, CEO Intelligence Group. “Door covid hebben sommige werkgevers even pas op de plaats moeten maken en verliezen daarin positie. Echter schalen bedrijven als KLM en NS hun arbeidsmarktactviteiten weer op waarvan in de komende jaren positieve resultaten zijn te verwachten”
Ranking Meest Favoriete Werkgever | 2023 | 2022 |
Het Rijk | 1 | 1 |
Politie | 2 | 2 |
Defensie | 3 | 7 |
ASML | 4 | 5 |
Shell | 5 | 3 |
Belastingdienst | 6 | 10 |
ING | 7 | 6 |
KLM | 8 | 4 |
GGZ | 9 | 9 |
UWV | 10 | 24 |
Philips | 11 | 12 |
NS | 12 | 8 |
Rabobank | 13 | 11 |
Rijkswaterstaat | 14 | 16 |
15 | 14 | |
ABN AMRO | 16 | 17 |
GGD | 17 | 13 |
Albert Heijn | 18 | 21 |
Bol. | 19 | 15 |
Radbound Universiteit | 20 | >50 |
Andere opvallende resultaten
Er wordt altijd veel geschreven over de populariteit van start- en scale-ups op de arbeidsmarkt. Start-ups zijn te klein om hoog te scoren in deze rijtjes, maar scale-ups en (tech-)innovators als Booking.com, Adyen, Justeattakeaway.com, en Remote.com komen ook niet terug in de top-50. Ook niet als ingezoomd wordt bij jongeren. Deze laatste groep geeft meer de voorkeur aan bedrijven als Defensie, de Politie, ING, Albert Heijn, Jumbo, bol., HEINEKEN, Unilever, TUI, AMC en Bureau Jeugdzorg. Vijftigplussers geven daarentegen meer de voorkeur aan bedrijven als Shell, de Belastingdienst, UWV, ANWB, Schiphol en KLM. Opvallend is dat uitzendbureaus, zoals Randstad of detacheerders zoals Brunel en YER nauwelijks een preferred positie hebben op de arbeidsmarkt, terwijl zij én grote werkgevers zijn én verantwoordelijk zijn voor honderdduizenden werknemersbewegingen per jaar. “Aangezien de krapte op de arbeidsmarkt langdurig aanhoudt, is het slim van bureaus om structureel en diepgaand te investeren in hun employer brand. Op het moment dat deze bureaus in de gaten krijgen dat employer branding echt een verschil maakt, kunnen ze nog meer de arbeidsmarkt gaan domineren” aldus Geert-Jan Waasdorp
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.