Ondanks de grote opmars van zakelijke fietslease, zijn er nog steeds veel bedrijven die het niet aandurven om het fietsplan te implementeren. Reden daarvoor is dat een werkgever een heleboel beren op de weg ziet die er vaak niet eens zijn. Het kan voorkomen dat een werkgever verkeerd is geïnformeerd of simpelweg niet de tijd heeft gehad om zich te verdiepen in het onderwerp. Wij nemen de meest gemaakte misvattingen over zakelijke fietslease met jullie door.

1. Het is verplicht de fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken

Als een werkgever een fiets ter beschikking stelt aan een medewerker, is de medewerker een bijtelling van 7% op kalenderjaarbasis verschuldigd over de aanschafwaarde van de fiets.  Deze bijtelling is van toepassing, ongeacht of de fiets daadwerkelijk voor privédoeleinden wordt gebruikt dan wel voor woon-werkverkeer. Hierdoor is de medewerker niet verplicht om de fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken waardoor ook medewerkers die niet op fietsbare afstand wonen van het fietsplan gebruik kunnen maken.

2. Fietslease valt binnen de vrije ruimte van de WKR

Dit is de meest voorkomende misvatting, fietslease valt namelijk buiten de WKR. Doordat de medewerker bijtelling betaald en afstand doet van een stukje van zijn brutoloon in combinatie met het feit dat de werkgever de fiets ter beschikking stelt aan de medewerker en er geen overdracht van eigendom is, valt fietslease buiten de vrije ruimte van de WKR. Dit is inmiddels breed aangenomen door grote accountantskantoren en overheidsinstanties.

3. Alle reiskosten moeten worden ingeleverd 

Door een simpele aanpassing in de administratie is het mogelijk om de reiskosten te behouden voor de dagen waarbij de medewerker met ander vervoer komt. Het eventuele verlies van reiskostenvergoeding kan vervolgens worden teruggegeven in een bijdrage voor de leasefiets. Op deze manier verliest de medewerker de reiskosten niet en is het voor de werkgever kosten neutraal. Mocht de medewerker niet op fietsafstand wonen, dan vervallen de reiskosten bijvoorbeeld niet. Bron: Rijksoverheid

4. Fietslease is veel (administratief) werk

Door opkomende partijen in de markt zijn er mogelijkheden die het werk wegnemen. Zo biedt Hellorider een geautomatiseerd platform waarbij aan alles is gedacht: van implementatie tot aan de verwerking van het fietsleasecontract in de salarisadministratie en promotiematerialen om het fietsplan onder de aandacht te brengen.

5. Fietslease kost veel geld

Fietslease kan al kosteloos worden geïmplementeerd. Doordat de medewerker de leaseprijs via zijn brutoloon kan verrekenen, behaalt deze al een groot voordeel ten opzichte van het privé aanschaffen van een fiets. Bovendien bespaart de werkgever in beginsel, door een daling van het brutoloon, op sociale lasten. Aangeraden wordt dan ook om deze besparing terug te geven als een bijdrage voor de fiets. Zo kan er een kostenneutrale bijdrage worden gedaan. 

6. Mijn personeel heeft een leaseauto of bedrijfsbus

Fietslease gaat niet ten koste van andere mobiliteitsopties en is zodoende echt een aanvullende arbeidsvoorwaarde. Zo kan de medewerker naast zijn leaseauto, bedrijfsbus of OV-kaart ook gebruik maken van het fietsplan. Dat maakt het voor de medewerker bovendien mogelijk om deze mobiliteitsopties te combineren en aan zijn vitaliteit te werken.

Meer weten over alle ins en outs rondom fietslease? Meld je hier voor de webinar waarbij alle fiscale voordelen worden ontgrendeld!