Uit onderzoek en analyses van Intelligence Group onder 812 academische laatstejaarsstudenten komt de Rijksoverheid naar voren als de meest favoriete werkgever, gevolgd door ASML en de Politie (beide op een gedeelde tweede plek). Opvallend is dat 15 van de top-22 werkgevers non-profit organisaties zijn. Iets meer dan 1 op de 5 genoemde werkgevers zijn profit, waarbij met name ASML aan een zeer sterke opmars bezig is. Niet alleen onder wo-studenten overigens, maar ook onder de gehele Nederlandse beroepsbevolking. Andere populaire profitwerkgevers zijn Unilever, ING, Deloitte, Philips, PWC en Capgemini.

De volledige lijst:

  1. Het Rijk
  2. ASML/ de Politie
  3. Unilever
  4. Defensie
  5. ING
  6. Deloitte
  7. UMC Utrecht
  8. GGD
  9. Ministerie van Buitenlandse Zaken
  10. Openbaar Ministerie
  11. LUMC
  12. Belastingdienst
  13. De Rechtbank
  14. Philips
  15. PWC
  16. Radboud Universiteit
  17. Universiteit Leiden
  18. CBS
  19. amnesty.org
  20. Capgemini
  21. Utrecht Universiteit

Academische studenten kiezen meer voor wetenschap dan voor het grote geld
Bijna 8 op de 10 wo-studenten noemen een non-profit organisatie als meest favoriet. Politie en Justitie (OM, de Rechtbank) doen het goed, evenals Defensie op plek nummer 5. Ook de academische ziekenhuizen en universiteiten scoren opvallend goed en weten zich aantrekkelijk te positioneren onder hun eigen studenten. Utrecht, Leiden en Nijmegen doen het daarin opvallend beter dan andere grote(re) universiteitssteden zoals Amsterdam en Rotterdam. Naast een populaire overheid, scoren enkele ‘klassiek sterke’ campuswerkgevers ook nu weer erg goed, zoals Unilever, ING, Deloitte, Philips, PWC en Capgemini. Opvallend is misschien wel dat scale-ups of techbedrijven zoals Google, Apple, Amazon, Nvidia, Booking, Bol en Adyen ontbreken in de voorkeurslijstjes van de academici.

“Academische studenten kiezen opvallend vaak voor werkgevers die staan voor maatschappelijke impact, stabiliteit/zekerheid, zingeving, ethiek, innovatie, ontwikkeling en kennis. Een veel kleiner gedeelte gaat voor commercie, carrière, salaris, en een resultaatgerichte cultuur”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. “In de voorkeur van wo-studenten tekent zich heel duidelijk de nieuwe generatie af die meer voor zingeving en innerlijke rust gaat in plaats van geld, resultaat en commercie. In de laatste jaren was dit natuurlijk ook goed mogelijk met de grote vraag vanuit de non-profit en academische wereld. Nu de wind anders is gaan waaien, is het de vraag of deze voorkeur de komende jaren niet iets gaat veranderen richting de profitsector.”