Naast de bedrijfsarts maken steeds meer organisaties tegenwoordig gebruik van een bedrijfspsycholoog. Grote arbodiensten namen afgelopen jaren steeds meer psychologen aan, omdat de vraag blijft groeien meldt Nu.nl.
Bijna een derde van de werknemers in Nederland komen in verzuim vanwege psychische klachten, blijkt uit cijfers van arbodienst ArboNed. Steeds meer werknemers melden zich ziek vanwege stressklachten.
Werknemers stappen daarom steeds vaker via hun werkgever naar een bedrijfspsycholoog. "We hebben geen exacte cijfers van hoeveel mensen nu via de arbodienst naar een psycholoog gaan, maar als je bedenkt dat wij binnen ArboNed in 2,5 jaar tijd van vijf naar twintig psychologen zijn gegroeid, is dat een helder signaal", vertelt een woordvoerder van de arbodienst. Het aantal bedrijfspsychologen bij arbodienst HumanCapitalCare is in vier jaar tijd gegroeid van nul naar zeker twintig psychologen in dienst.
Ook bij PSION, dat staat voor Psychische Interventies en Ondersteuning Nederland, is het aantal psychologen de afgelopen tijd flink gegroeid. Inmiddels zijn er zo'n negentig bedrijfspsychologen in dienst. "Het bewustzijn dat psychische klachten alom aanwezig zijn, groeit bij bedrijven en organisaties", zegt PSION-directeur Jessica Torrente.
Dat is echt iets van de afgelopen tijd, denkt Torrente. "Vroeger was er niet zoveel aandacht voor. Toen ik begon met dit werk, vonden mensen het gênant om hulp te zoeken voor psychische problemen. Als je gesprekken had met een psycholoog, werd dat door anderen gezien als zwaktebod. Dat stigma wordt steeds minder."
Privéproblemen en werkgerelateerde klachten
Daarom worden er ook vaker psychologen aangehaakt bij werknemers met psychische klachten. "We zien vaak mensen met spanningsklachten, zoals mensen die overspannen zijn, of mensen met een burn-out." zegt Denise van Geesten, operationeel directeur en psycholoog bij PSION.
Niet alleen werkgerelateerde klachten, maar ook privéproblemen komen dan aan bod. "Want als je privé in de ellende zit, heeft dat zeker invloed op je werk en andersom", zegt Van Geesten. "We zien bijvoorbeeld veel angstklachten."
Angstklachten lijken meer aanwezig te zijn dan tien jaar geleden, legt de psycholoog uit. "Dat komt denk ik ook door de tijd waarin we leven: na corona is de wereld veranderd. Dingen als oorlog, de invloed sociale media. Dat doet echt iets met mensen."
Lange wachtlijsten via de reguliere weg
Sandra Bleyenberg, arbeids- en organisatiepsycholoog van ArboNed, vertelt dat zij cliënten spreekt van wie de huisarts naar de bedrijfsarts of -psycholoog verwijst, in plaats van andersom. "Zij krijgen het advies om daar te informeren of deze sneller iets kan betekenen op het gebied van mentale zorg."
Dat komt doordat er lange wachtlijsten zijn binnen de reguliere ggz. "Bij onze bedrijfspsycholoog kan een medewerker via de werkgever vaak al binnen de twee tot vier weken terecht", zegt Bleyenberg.
Torrente herkent dit beeld. "Soms komen we wachttijden in de reguliere zorg tegen van rond de vier tot acht maanden. Die lange wachttijd in de reguliere zorg doet veel met mensen. Als je zit te wachten worden je klachten namelijk niet minder, alleen maar erger."
Ook werkgevers worden daar niet blij van. Naast het feit dat ze hun werknemers gewoon snel goede zorg willen bieden, pakken die lange wachttijden vaak duur uit. Duurder dan wanneer snel de juiste hulp wordt geboden. "In de regel geldt dat hoe sneller je de juiste hulp biedt, hoe korter het verzuim duurt of dat verzuim mogelijk zelfs kan worden voorkomen", zegt de woordvoerder van ArboNed. "Zeker als je weet dat één dag verzuim inmiddels gemiddeld 340 euro per dag kost."
Toch is de hulp die een bedrijfspsycholoog biedt, niet altijd voldoende om iemand te helpen. "Wij richten ons op kortdurende zorg, met het werk als centraal onderwerp. Als de problematiek complexer is en er langdurige zorg nodig is, verwijzen wij door naar de huisarts", legt Bleyenberg uit.
Het is volgens de psycholoog enorm frustrerend als de bedrijfspsycholoog niet kan helpen, en hulp in de reguliere zorg ook nog niet beschikbaar is. "We proberen dan te kijken naar het hier en nu: zijn er niet tóch dingen die we nu voor de cliënt kunnen doen dat bijdraagt aan het verkorten van de verzuimduur en versnellen terugkeer naar werk. Maar goed, het enige wat wij kunnen is in een gat springen. Wij doen de basiszorg, maar kunnen niet alles opvangen voor de reguliere zorg."
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.