Transavia stopt met het aanbieden van piek-dalcontracten aan cabinepersoneel, zo meldt NU.nl. De luchtvaartmaatschappij neemt die beslissing nadat een maatschappelijke en politieke discussie is ontstaan over de omstreden contractvorm. "Hoewel wij als werkgever geen rol spelen in het al dan niet aanvragen van een werkloosheidsuitkering door individuele medewerkers, willen wij voorkomen dat de schijn van misbruik ontstaat," aldus een woordvoerder van Transavia.
De zogeheten piek-dalcontracten houden in dat een werknemer het hele jaar een contract heeft, maar er zes weken per jaar geen werk en dus ook geen loon is. Deze dalperiodes vallen meestal tussen november en januari, wanneer het relatief rustig is in de luchtvaart. Tijdens die weken konden werknemers, zolang ze aan de voorwaarden voldeden, aanspraak maken op een WW-uitkering.
Volgens Transavia is het besluit om te stoppen met deze contractvorm genomen in overleg met de vakbonden. De maatschappij zegt dat het “de contracten gaat omzetten vanwege de maatschappelijke en politieke discussie rondom het aanvragen en toekennen van een werkloosheidsuitkering tijdens deze dalperiodes."
In maart berichtte nieuwssite Follow the Money al dat cabinepersoneel met een WW-uitkering thuis kon zitten, terwijl zij formeel gewoon in dienst waren. Dat leidde tot vragen in de politiek en ophef in de media.
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.