ACM waarschuwt voor ongelijk speelveld bij verplichte supermarkt-cao
ACM waarschuwt voor ongelijk speelveld bij verplichte supermarkt-cao
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid opgeroepen om bij het verplicht stellen van de nieuwe supermarkt-cao rekening te houden met de positie van onlinesupermarkten zoals Picnic. Volgens de toezichthouder werkt Picnic met een fundamenteel ander bedrijfsmodel dan traditionele supermarkten, wat een generieke cao voor de hele branche mogelijk nadelig maakt voor online spelers.
In een brief aan het ministerie wijst de ACM op het verschil in bedrijfsvoering: waar traditionele supermarkten werken met veelal jonge werknemers in winkels, draait Picnic op volwassen medewerkers met een rijbewijs in een bezorgnetwerk. De toepassing van dezelfde cao op beide typen bedrijven kan volgens de waakhond leiden tot een verzwakte concurrentiepositie van innovatieve onlineformules.
De ACM benadrukt dat eerlijke concurrentie in de supermarktsector van belang is voor consumenten, omdat die leidt tot lagere prijzen en meer keuzemogelijkheden. De toezichthouder roept de minister dan ook op om deze effecten mee te nemen in haar overwegingen rondom het algemeen verbindend verklaren van de cao.
11 juli 2025 om 13:00 Laatst gewijzigd: 11 juli 2025 om 13:001 minuut Print artikel