Zo’n 900.000 Nederlanders kiezen niet voor de fiets naar het werk, terwijl ze binnen 15 kilometer van hun werk wonen. Dat blijkt uit onderzoek van de TU Delft in opdracht van de Coalitie Anders Reizen (CAR), meldt NU.nl. De belangenorganisatie pleit voor fiscale maatregelen en hogere vergoedingen om fietsen aantrekkelijker te maken.
Fiets wordt vaak ingeruild voor auto
Bijna 60 procent van de beroepsbevolking laat de fiets staan, ook al is de afstand naar het werk goed te doen met de (elektrische) fiets. Vooral in Zuid-Limburg ligt het fietsgebruik laag: daar woont 68 procent van de werknemers dicht bij het werk, maar kiest men toch vaker voor de auto of een ander vervoermiddel.
Volgens de CAR missen Nederlanders hiermee niet alleen gezondheidsvoordelen, maar ook financiële voordelen. Werknemers die fietsen, zouden gemiddeld één dag per jaar minder ziek zijn. Daarnaast levert fietsen een directe besparing op de brandstofkosten op, gemiddeld zo’n €1.200 per jaar.
Hogere vergoeding als prikkel
Momenteel bedraagt de belastingvrije kilometervergoeding voor zowel fietsers als automobilisten 23 cent per kilometer. Steeds meer cao’s en bedrijven kiezen er echter voor om fietsers een hogere vergoeding te geven. Dat werkt volgens CAR-directeur Hugo Houppermans: “Werkgevers zien direct meer medewerkers overstappen.”
De organisatie pleit ervoor dat de overheid de belastingvrije vergoeding voor fietsers verhoogt en daarnaast de bijtelling op leasefietsen afschaft. Op dit moment betalen werknemers die via hun werkgever een fiets leasen nog 7 procent bijtelling over de waarde van het rijwiel.
Regionale verschillen
Uit het onderzoek blijkt dat vooral steden met een fietsvriendelijke infrastructuur meer fietsers trekken. Amsterdam en Utrecht scoren hierbij het hoogst. Rotterdam en Almere blijven achter en zouden volgens de CAR meer kunnen investeren in fietspaden en betere OV-verbindingen.
Meerwaarde voor werkgevers en werknemers
De belangenvereniging benadrukt dat een betere stimulans voor fietsgebruik niet alleen de werknemer ten goede komt, maar ook werkgevers helpt om verzuim te beperken en duurzaamheid te bevorderen. “Door de fiscale spelregels aan te passen, kan de overheid de keuze voor de fiets structureel aantrekkelijker maken,” aldus Houppermans.
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.