Volgens berichtgeving van BNR staat de defensie-industrie volop in de belangstelling door geopolitieke spanningen en verhoogde defensiebudgetten. Het aantal orders groeit snel, maar de sector kampt met een groot tekort aan gekwalificeerd personeel. Adviesbureau Kearney berekende dat er de komende jaren in Europa maar liefst 760.000 extra geschoolde werknemers nodig zullen zijn om aan de vraag te voldoen.
Van negatief imago naar charmeoffensief
Jarenlang had de defensiesector te maken met een negatief imago en een laag aantal orders. Nu de NAVO-landen hebben afgesproken de defensie-uitgaven te verhogen tot 3 procent van het bbp – en op langere termijn zelfs tot 5 procent – is de vraag naar nieuwe werknemers urgenter dan ooit. Bedrijven proberen hun aantrekkelijkheid te vergroten met grootschalige charmeoffensieven.
Het Duitse Rheinmetall wil de komende zeven jaar meer dan 9.000 extra medewerkers aannemen, terwijl het Italiaanse Leonardo mikt op ruim 7.000 nieuwe krachten. Vooral jongeren met een achtergrond in wetenschap, techniek en wiskunde zijn hard nodig, maar die zijn schaars.
Meer dan alleen salaris
Om aantrekkelijker te worden, bieden defensiebedrijven meer dan alleen een competitief loon. Zo investeert Leonardo in loopbaanprogramma’s en ontwikkelingsmogelijkheden. Daarnaast worden er extra’s aangeboden, variërend van yogalessen en taalcursussen tot omscholingstrajecten.
Rheinmetall probeert jonge kandidaten op creatieve wijze te bereiken. Het bedrijf werd sponsor van voetbalclub Borussia Dortmund en trok de aandacht door tijdens wervingsbijeenkomsten condooms uit te delen met de slogan: “Veiligheid telt, altijd en overal.”
Kritiek en uitdagingen
Toch is het pad niet zonder obstakels. Tijdens wervingscampagnes op universiteiten krijgen wapenfabrikanten geregeld kritiek te verduren vanwege hun rol in de wapenindustrie. Om het imago te verbeteren, zetten bedrijven zwaar in op secundaire arbeidsvoorwaarden en maatschappelijke profilering.
Jongeren zien ook kansen
Ondanks de kritiek groeit het aantal werknemers in de sector langzaam. Recruiters signaleren dat een deel van de jonge generatie juist motivatie haalt uit de urgentie van de situatie. Voor hen is werken in de defensie-industrie een manier om daadwerkelijk impact te maken in een wereld die steeds onzekerder wordt.
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.