Het pensioenconflict bij Booking.com laait opnieuw op, schrijft het Financieele Dagblad. Hoewel de Hoge Raad het bedrijf in maart nog verplichtte zich aan te sluiten bij pensioenfonds PGB, stelt de onderneming nu dat dit niet voor alle bedrijfsonderdelen hoeft te gelden. Deze uitleg leidt tot onvrede onder medewerkers, die spreken van ‘pensioenongelijkheid’.
Hoge Raad verplicht deelname
Booking.com verzette zich jarenlang tegen de claim van PGB, dat vond dat het bedrijf onder de verplichtstelling van het fonds viel. De Hoge Raad oordeelde eerder dit jaar dat Booking.com B.V. inderdaad moest aansluiten, met terugwerkende kracht tot 1999. Het Amerikaanse moederbedrijf Booking Holdings zette hiervoor al een voorziening van 232 miljoen dollar opzij.
Niet alle bv’s onder PGB?
Volgens Booking.com geldt de uitspraak echter alleen voor Booking.com B.V., en niet voor andere Nederlandse dochterondernemingen die zich bezighouden met klantenservice, vastgoed en IT. Het bedrijf schat dat zo’n 35% van de werknemers in Nederland hierdoor niet onder PGB valt. Eind 2024 ging het om ongeveer 2.500 medewerkers.
PGB zegt verrast te zijn door deze uitleg. “We hebben inmiddels achterhaald dat er meer bv’s zijn”, laat het fonds weten. “We bekijken met Booking in hoeverre deze onder de verplichtstelling vallen. Als dat het geval is, zullen ook zij moeten aansluiten.”
Onvrede onder werknemers
Op de werkvloer zorgt de tweedeling voor spanningen. Medewerkers die onder PGB vallen, bouwen meer pensioen op dan collega’s die onder een eigen regeling vallen. “Er is pensioenongelijkheid ontstaan”, zegt een werknemer anoniem. Volgens hem kan de kwestie zelfs leiden tot acties of stakingen.
Oud-OR-lid Gianluca Petruzzi verzamelt intussen steun op LinkedIn en wil PGB om opheldering vragen. Hij zinspeelt zelfs op een mogelijke schadeclaim namens (oud-)medewerkers.
Juridische vragen
Volgens hoogleraar pensioenrecht Mark Heemskerk (Radboud Universiteit) is het een open vraag of de andere bv’s inderdaad buiten de verplichtstelling vallen. “Dan moet de werkingssfeer opnieuw worden uitgelegd of toegepast.”
Booking: liever eigen voorwaarden
Booking benadrukt al jaren dat het zichzelf vooral als techbedrijf ziet en liever zelf arbeidsvoorwaarden met medewerkers afspreekt. Het bedrijf stelt dat flexibiliteit en autonomie nodig zijn om internationaal talent aan te trekken. Ook andere platformbedrijven, zoals Deliveroo en Getir, kwamen eerder in conflict met pensioenfondsen en verloren die rechtszaken.
Opvallend is dat Booking voor de medewerkers die wél bij PGB horen, de uitvoering in de praktijk heeft uitbesteed aan pensioenuitvoerder BeFrank. Dat mocht, mits de voorwaarden voor werknemers gelijk bleven.
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.