
De leasefiets wint snel aan populariteit, schrijft ED.nl. Inmiddels wordt een kwart van alle nieuwe e-bikes geleased. Voor werknemers is de fiets van de zaak financieel aantrekkelijk: het onderhoud en de verzekering zijn inbegrepen, en werkgevers betalen gemiddeld zo’n 25 euro per maand mee. Daardoor kost een e-bike van 3.500 euro de werknemer uiteindelijk slechts tussen de 60 en 70 euro netto per maand.
Snelle groei sinds 2020
De leasefietsregeling bestaat sinds 2020, maar kende in de eerste jaren een trage start. Inmiddels is de groei explosief: naar schatting rijden er in Nederland al 200.000 leasefietsen, en volgend jaar komen daar nog eens 100.000 bij – grotendeels elektrische modellen.
“De laatste anderhalf jaar is de groei echt enorm, vooral bij de lease van duurdere fietsen,” zegt Maarten Akkers, voorzitter van de Bovag-fietsbedrijven. “Voor fietswinkels is dat goed nieuws: naast de verkoop krijgen ze ook drie jaar onderhoud aan de fiets.”
Hoe werkt de regeling?
Een leasefiets wordt doorgaans voor drie jaar afgesloten via de lokale fietswinkel. Na afloop kan de werknemer de fiets vaak overnemen voor ongeveer 20 procent van de nieuwprijs. Wel geldt, net als bij de auto van de zaak, een bijtelling van 7 procent van de waarde van de fiets.
Het financiële voordeel is aanzienlijk. Door de gunstige fiscale regeling en het onderhoudsvoordeel bespaart een werknemer al snel tussen de 500 en 1.000 euro ten opzichte van zelf kopen.
E-bike bereikbaar voor iedereen
Volgens Anouk Hiensch, directeur van marktleider Lease a Bike, maakt de regeling de e-bike toegankelijk voor een veel grotere groep werknemers.
“Mensen hoeven niet in één keer een groot bedrag neer te leggen voor een goede fiets. De e-bike wordt daarmee bereikbaar voor alle werkende Nederlanders. We zien dat de fiets één van de meest gevraagde secundaire arbeidsvoorwaarden aan het worden is.”
Gemiddeld draagt de werkgever 25 euro bij aan de maandelijkse leasekosten. Rijksambtenaren komen zelfs nog beter weg: zij krijgen het volledige leasebedrag vergoed, waardoor een dure fiets hen netto slechts ongeveer 10 euro per maand kost.
Steeds luxere modellen
Leasebedrijven eisen dat de fietsen van goede kwaliteit zijn om onderhoud te beperken. De gemiddelde leasefiets kost rond de 3.300 euro, maar steeds meer werknemers kiezen voor luxere modellen, zoals elektrische bakfietsen, racefietsen of mountainbikes.
De opmars van de leasefiets heeft ook impact op de markt. Akkers waarschuwt dat de macht van grote leasebedrijven groeit:
“Zij bepalen straks mogelijk de marges voor de fietshandel en welke onderhoudswerkzaamheden wel of niet worden uitgevoerd – vergelijkbaar met wat er gebeurde bij de leaseauto.”
Vooruitzichten
De verwachting is dat er in 2030 ruim één miljoen leasefietsen in Nederland rondrijden. In België, waar de fiscale voordelen groter zijn, kiest al 40 procent van de fietsers voor een leasefiets. Akkers pleit daarom voor meer stimulering vanuit de overheid:
“In Nederland doet nu slechts 5 tot 8 procent van de werknemers mee als een leasefietsregeling wordt aangeboden. Dat kan veel hoger.”
Volgens Hiensch is de groei pas net begonnen:
“Nederland telt negen miljoen werknemers – die kunnen allemaal fietsen. De leasefiets is nog maar aan het begin van zijn potentieel.”
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

