Modemerk Gucci heeft van de Italiaanse overheid een certificering ontvangen voor gendergelijkheid en is erkend als beste werkplek voor inclusie van werknemers met een handicap in de Verenigde Staten (VS).

De certificering is geïntroduceerd door het Italiaanse nationale herstel- en veerkrachtplan en is gebaseerd op cultuur en strategie, bestuur, personeelsprocessen, kansen voor groei en inclusie van vrouwen, gelijke beloning voor mannen en vrouwen, ondersteuning van ouders en balans tussen werk en privéleven.

Gucci ontving de certificering als gevolg van haar inzet voor gendergelijkheid en haar driejarig strategisch plan dat gericht is op het implementeren van uitvoerbare initiatieven die gelijkheid bevorderen. Het merk voerde in 2021 een wereldwijde analyse uit van de gelijke beloning van mannen en vrouwen en zet zich in om alle ongelijkheden weg te werken door middel van initiatieven tegen 2025. In de tweede helft van 2023 zal het merk een nieuwe analyse uitvoeren om de resterende verschillen te overbruggen.

Gucci's plan omvat ook het implementeren van beleid en innovatieve technologieën in de selectie, werving, loopbaanbeheer en gelijke beloning om voor inclusieve werving te zorgen en vooroordelen te verminderen, evenals het mogelijk maken van een hybride werkplek, het vergemakkelijken van work-life balance initiatieven en ouderlijke steun, zoals minimaal 14 weken volledig betaald voor vaderschap, adoptie of partnerzorg, en het activeren van coaching programma's voor hun terugkeer naar het werk.

Daarnaast is Gucci North America voor het tweede achtereenvolgende jaar erkend als een beste werkplek voor inclusie van gehandicapten door de Disability Equality Index. Het bedrijf behaalde de hoogst mogelijke score van 100 als gevolg van zijn inspanningen om een grotere toegankelijkheid en inclusie van gehandicapten op de werkplek en in de klantervaring te bevorderen, en zijn doel om meer kansen te creëren voor mensen met een handicap.

Marco Bizzarri, president en chief executive officer van Gucci, zei: "Deze prestatie, bereikt vóór de Europese trends en als eerste in de luxe-industrie in Italië, herbevestigt onze toewijding aan een cultuur die gelijkheid, inclusiviteit en respect waardeert.

"Door middel van concrete acties, zoals het gebruik van innovatieve technologieën om vooroordelen in het selectieproces te verminderen, het dichten van de loonkloof tussen mannen en vrouwen, het implementeren van ouderschapsverlofbeleid, het stimuleren van een grotere vrouwelijke vertegenwoordiging in leidinggevende functies en publieke bewustwordingscampagnes, ondersteunen we verandering en bevorderen we culturele transformatie in de luxe- en mode-industrie wereldwijd, en dat zullen we blijven doen."