In totaal geeft 41 procent van de medewerkers in de retail aan dat zij momenteel werk-gerelateerde stress ervaren. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van een AI-softwareoplossing voor personeelsplanning.

Stress veroorzaakt door laag salaris, inflexibiliteit en onderbezetting
De stressfactor die het vaakst genoemd wordt, is dat winkelmedewerkers bang zijn dat hun salaris niet hoog genoeg is om de rekening te betalen (49 procent). Op de tweede plaats wordt als oorzaak genoemd dat er een gebrek is aan flexibiliteit is in werkuren (44 procent). Daarna geven de werknemers aan dat de zij te veel en te lang werken (36 procent). De werknemers konden in het onderzoek meerdere redenen geven als oorzaak van hun werk-gerelateerde stress.

“Dit onderzoek benadrukt het belang van het aanpakken van de stressfactoren die van invloed zijn op winkelmedewerkers. Niet alleen om hun welzijn te bevorderen, maar ook om de efficiëntie en tevredenheid op de werkplek te verbeteren,” aldus Toma Pagojute, CHRO bij Quinyx.

Baan opzeggen door werk-gerelateerde stress
Werk-gerelateerde stress wordt ook als reden genoemd voor eventueel verloop onder winkelmedewerkers. Zo geeft een kwart van de medewerkers aan dat zij hebben overwogen om hun baan op te zeggen of te wisselen van baan door werk-gerelateerde stress.

Minder stress zorgt voor meer inzet
De helft van de winkelmedewerkers geeft aan dat hun inzet op het werk onder andere vergroot zou worden als ze minder werk-gerelateerde stress zouden ervaren.

Het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 800 winkelmedewerkers. Dit onderzoek is een onderdeel van een groot onderzoek van Quinyx. In Nederland zijn er 2.000 frontliniewerknemers (retail, horeca en logistiek) ondervraagd. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de behoefte van medewerkers die in de frontlinie werken.