Een staking bij autofabrikant Tesla die eind oktober in Zweden is begonnen, krijgt bijval vanuit Denemarken. De Zweden en Denen willen het Amerikaanse bedrijf op deze manier bewegen tot een collectieve loonafspraak.

De staking begon met 130 personeelsleden van Tesla-werkplaatsen die het werk neerlegden. Korte tijd later besloten collega's hen bij te staan. Zo weigert Zweeds havenpersoneel nieuw aangekomen Tesla's van schepen te halen en worden geen kentekenplaten geleverd. Ook leveren schoonmakers geen diensten meer aan het bedrijf en bezorgen postbodes er geen post meer.

Door de acties kunnen de auto's niet aan Zweedse kopers geleverd worden. Om die problemen te omzeilen, wilde de autoproducent zijn voertuigen in Denemarken lossen. Chauffeurs zouden de auto's dan naar Zweden rijden.

Maar de Deense vakbond (3F) steekt daar een stokje voor. Havenpersoneel stopt over twee weken met het lossen van de auto's in Denemarken. Ook de Deense chauffeurs werken niet mee: ze weigeren de auto's naar hun buurland te rijden. Deense Tesla-kopers krijgen hun auto wel geleverd. De Noorse vakbonden overwegen zich ook bij de acties aan te sluiten.

Tesla-eigenaar Elon Musk heeft geen begrip voor de acties en noemde ze onlangs krankzinnig. Ook stapte de multimiljardair naar de rechter om het Zweedse transportagentschap te dwingen kentekenplaten af te leveren. Musk kreeg gelijk van de rechter. Het bedrijf haalt de platen nu zelf op bij het agentschap.

Dat betekent niet dat de stakingen zijn gestopt. Het personeel van de werkplaatsen wil nog altijd dat het bedrijf collectieve loonafspraken maakt. Tesla is dit niet van plan, aangezien het concern nergens ter wereld dergelijke afspraken heeft voor het personeel.