Vandaag is de nieuwe digitale AI-medewerker Sarah gelanceerd. Ze is ingesteld als content marketeer en wordt een directe collega die ingezet kan worden om van A tot Z contentstrategieën te bedenken, maken en uitvoeren. De digitale medewerker is gelanceerd door de Nederlandse AI-startup Typetone. Het doel van de startup is het bieden van ondersteuning bij het oplossen van personeelstekorten op de arbeidsmarkt.
Sarah doet er ongeveer tien minuten over om een contentstrategie te maken voor de aankomende drie maanden. Vervolgens kan ze de contentstrategie ook zelf uitvoeren. Ze maakt teksten, zoekt hier afbeeldingen bij en kan de berichten vervolgens autonoom publiceren op kanalen, zoals sociale mediakanalen en nieuwsbrieven.
“Een digitale content marketeer maakt het voornamelijk mogelijk voor (midden)kleine bedrijven om goed zichtbaar te worden. Voor een paar honderd euro per maand kun je als ondernemer grote volumes draaien in externe communicatie en het opnemen tegen grote corporaties,” vertelt Sjoerd de Kreij, mede-oprichter van Typetone. “Bijkomend voordeel is dat deze medewerker nooit ziek is of op vakantie gaat, en dus altijd beschikbaar is.”
Hoe werkt een digitale medewerker
Wanneer een organisatie Sarah in dienst neemt, wordt allereerst alle kennis over deze organisatie ingeladen. In al haar teksten wordt hierdoor de schrijfstijl aangehouden die past bij de organisatie. Daarnaast wordt Sarah ook geïntegreerd met de voor haar relevante systemen. Tot slot wordt ze gekoppeld aan verschillende nieuwsbronnen waar nieuws uit wordt gefilterd dat van toepassing is op de betreffende organisatie. Dit laatste zorgt ervoor dat Sarah in staat is om proactief nieuwe ideeën te delen met haar menselijke collega’s, bijvoorbeeld via Slack. Hier zit ook deels het grote verschil met reeds bestaande AI-systemen zoals chatbots en taalmodellen. Naast dat Sarah proactief is, kan zij ook zelfstandig taken voltooien, zoals berichten, die zij zelf heeft geschreven en ingepland, publiceren op sociale mediakanalen.
De toekomst van werk
“Wij verwachten dat digitale medewerkers binnen een jaar onderdeel zullen zijn van elk team. Bijna elk bedrijf heeft problemen met het werven van ervaren personeel en dat is straks opgelost. De medewerkers kunnen gelijk starten, en chatten en communiceren met je zoals menselijke collega's. Na Sarah, die ingesteld is als content marketeer, komen er op korte termijn nog meer digitale medewerkers bij met andere functies,” aldus de Kreij.
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.