Een kwart van de werkende Nederlanders voelt zich slechts een nummer binnen hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek van het Top Employers Institute onder ruim 1.000 medewerkers. De oorzaak? Gebrek aan persoonlijk contact in grote organisaties én een tekort aan gerichte initiatieven om het vertrouwen tussen medewerkers en management te versterken.
Groot, maar afstandelijk
De schaalgrootte van organisaties blijkt een belangrijke factor. Naarmate bedrijven groeien, daalt het gevoel van herkenning en betrokkenheid. Hoewel veel werkgevers proberen het vertrouwen en de verbondenheid te stimuleren – via borrels (26%) of gezamenlijke sportdagen (13%) – zegt ruim één op de tien werknemers dat hun organisatie helemaal niets doet om het onderlinge vertrouwen te versterken.
Volgens David Plink, CEO van het Top Employers Institute, ligt daar een belangrijke kans:
“Een sterke bedrijfscultuur begint met oprechte aandacht voor mensen – niet alleen op papier, maar in de praktijk.”
Werk-privébalans onder druk
Hoewel veel organisaties al programma’s aanbieden voor mentale en fysieke gezondheid, blijkt uit het onderzoek dat deze vaak onbekend of niet op maat zijn. Slechts 45% van de werknemers zegt goed op de hoogte te zijn van het welzijnsaanbod binnen hun organisatie.
Gelukkig zijn veel werknemers positief over de combinatie van welzijn en productiviteit. Meer dan de helft (52%) stelt dat aandacht voor balans het werk juist niet in de weg zit, maar er juist aan bijdraagt.
Welzijnsprogramma’s missen doel
Het gevoel van vervreemding wordt versterkt door werkdruk. Bij maar liefst 38% van de ondervraagde medewerkers zijn in de afgelopen jaren collega’s uitgevallen door een burn-out of het ontbreken van een gezonde werk-privébalans. Dat maakt de urgentie van welzijnsbeleid des te groter.
Toch is de behoefte groot. Medewerkers geven aan vooral behoefte te hebben aan:
Tijd om door te pakken
Het onderzoek van Top Employers Institute laat zien dat organisaties wel degelijk stappen zetten, maar dat er meer mogelijk – en nodig – is. Werkgevers moeten het welzijnsaanbod niet alleen verbeteren, maar vooral ook beter communiceren. Én luisteren naar wat medewerkers écht nodig hebben.
David Plink onderstreept het belang van actie:
“Er ligt nu voor werkgevers een duidelijke kans om het welzijnsaanbod beter af te stemmen op de behoefte én dit actiever onder de aandacht te brengen.”
Conclusie
Een gezonde organisatiecultuur ontstaat niet vanzelf. Zeker in grotere bedrijven is het essentieel om gericht te investeren in vertrouwen, verbinding en welzijn. Want pas als medewerkers zich écht gezien voelen, kunnen ze duurzaam presteren.
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.