Werknemers willen een band opbouwen met hun collega's, maar meer dan de helft heeft wel eens gelogen om een evenement na werktijd over te slaan of is vroeg weggegaan. Werkgevers kunnen kameraadschap aanmoedigen - en autonomie geven over de uren buiten werktijd - door van lunches met catering het nieuwe moment te maken om gezellig samen te zijn.

In lijn met de vraag van werknemers naar een betere balans tussen werk en privé, bleek uit nieuw onderzoek van bedrijfscateringbedrijf EzCater dat 68% aangaf liever overdag met collega's om te gaan dan na werktijd. Als werknemers zich met elkaar verbonden voelen, kunnen werkgevers volgens zorgverzekeraar Wellmark een grotere betrokkenheid, bedrijfsloyaliteit en saamhorigheid verwachten. Aangezien 78% van de ondervraagden zei dat ze liever een band opbouwen tijdens het eten dan tijdens het drinken, kunnen bedrijven de kans grijpen om in plaats daarvan een goed geplande cateringlunch aan te bieden. 

"Eten kan een manier zijn om mensen samen te brengen", zegt Diane Swint, chief revenue officer bij EzCater. "Het maximaliseren van die tijd waarin mensen samen zijn en het verbinden van hun werk met hun persoonlijke leven, dat is een mooie cultuur om op te bouwen."

Terwijl evenementen zoals happy hour werknemers het gevoel kunnen geven buitengesloten te worden als ze niet drinken of ervoor kiezen hun geld niet op die manier uit te geven - de gemiddelde Amerikaanse werknemer geeft volgens Alcohol.org $3.035 per jaar uit aan drankjes na het werk - biedt een gratis, aanpasbare lunch werknemers een aangename onderbreking van de werkdag en kan hen aanmoedigen om naar kantoor te komen. Eén klant, SeatGeek, ontdekte dat de aanwezigheid op kantoor vijf keer zo hoog werd toen ze een lunch aanboden. Anderen merken de impact op hun personeelscultuur op. 

"Een van onze klanten, CarGurus, heeft het over het belang van relaties en praten met andere afdelingen, en daar zorgt de lunch voor", zegt Swint. "Wanneer het eten er gewoon is en de werknemer zich geen zorgen hoeft te maken over het inpakken van een lunch of in de rij hoeft te staan tijdens de lunchpauze, zijn ze gefocust op eten, samenwerken en contact maken, en dat is waar cultuur om draait."

Meer dan een derde van de respondenten zei dat het meest gewenste moment om te socialiseren met collega's tijdens de lunch is, en 94% voelt een gevoel van "lunch-citement" als ze weten dat hun kantoor een gecaterde lunch aanbiedt. 

"Het is belangrijk om te begrijpen wie je voedt en wat ze nodig hebben", zegt Swint. "De mensen die de voeding voor de werkplek beheren, hebben vaak veel te doen, dus ze hebben geen tijd om de dieetbeperkingen van iedereen bij te houden. Voor de beste praktijk is het heel belangrijk om een manier te vinden om die informatie op te slaan en vervolgens af te stemmen op de voedselselectie die je aanbiedt."

Of je nu probeert om weer leven in het kantoor te brengen of werknemers gewoon een welverdiend extraatje biedt, lunches geven ze iets om naar uit te kijken tijdens de werkdag. 

"In deze steeds veranderende werkwereld is eten iets dat constant is," zegt Swint. "Het is iets dat mensen graag delen, het is iets voor iedereen en als je werkgever dat erkent, voelt dat goed voor elke werknemer. Brood eten is al zo oud als de mensheid, dus het is een manier om voort te bouwen op iets wat mensen al doen en er een cultuurtoevoeging voor het bedrijf van te maken."