Vier jaar geleden stimuleerde achttien procent van de werkgevers de fiets voor woon-werkverkeer. Dat is gestegen naar ongeveer 33 procent, zo blijkt uit onderzoek van ALD Automotive onder ruim 1100 Nederlanders.
Deze groei van de fiets bij werkgevers gaat hand in hand met een toenemende vraag naar fietsregelingen vanuit medewerkers. ‘Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt ligt hier vooral een kans voor werkgevers om zich te onderscheiden’, stelt Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive. ‘Vooral de combinatie (elektrische) fiets en elektrische auto van de zaak is een mooie mobiliteitsoplossing. Dit biedt echt mogelijkheden aangezien 72 procent van de werknemers vindt dat de fiets van de zaak thuishoort in een moderne mobiliteitsregeling.’
Van der Horst: ‘Verder valt in dit onderzoek op dat 43 procent van de werknemers geen vergoeding krijgt voor de zakelijke of woon-werkkilometers die zij met de fiets afleggen, terwijl 36 procent van de medewerkers dat juist als een goede stimulans ziet om de fiets voor woon-werkverkeer te bevorderen. Bijna een kwart van de medewerkers vindt het zelfs een goed idee als de kilometervergoeding voor een fiets hoger is dan voor een auto, of als er een beloningsprogramma wordt gekoppeld aan het fietsen.’
De leasefiets wordt steeds populairder. Van der Horst: ‘Momenteel rijden er ruim zestigduizend leasefietsen rond. Met name grotere bedrijven kiezen er steeds vaker voor om de leasefiets toe te voegen aan de mobiliteitsregeling.’
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.