Veel bedrijven proberen nieuwe medewerkers aan te trekken door flexibele werkmogelijkheden aan te bieden, maar die opties vallen in praktijk geregeld tegen. Dit zogeheten flex-washing zorgt ervoor dat bedrijven talenten mislopen of medewerkers zien vertrekken doordat beloftes van flexibiliteit niet worden waargemaakt.
Het afgelopen jaar kondigden veel bedrijven aan hun personeel weer op kantoor terug te willen zien. Volgens een onderzoek van Cisco vereist inmiddels 21 procent van de bedrijven in Nederland de medewerkers fulltime op kantoor met als reden de productiviteit, motivatie en efficiëntie van hun werknemers te garanderen. Daar tegenover bleek uit Remote-onderzoek dat steeds meer kandidaten kiezen voor bedrijven met hybride werkmodellen in plaats van bedrijven met volledig kantoorwerk. Dat heeft gevolgen, want maar liefst 85 procent van de bedrijven geeft aan medewerkers te hebben verloren aan bedrijven die minder gebonden zijn aan traditionele kantoortijden en -locaties.
Tegelijkertijd verspreidt zich het fenomeen genaamd 'flex-washing', waarbij bedrijven flexibele werkmogelijkheden aanbieden, maar de beloftes en voordelen in de praktijk niet of beperkt worden behaald. Een groeiend aantal bedrijven promoot een flexibiliteitsbeleid, bijvoorbeeld in recruitment-campagnes of voor een bepaalde periode, maar past dit niet dagelijks toe.
Flex-washing kan schade toebrengen aan de reputatie van een bedrijf en het vertrouwen tussen het bedrijf en de werknemer direct aantasten. Het kan ook een directe impact hebben op de productiviteit. Als werknemers het gevoel hebben dat de beloofde voordelen niet worden waargemaakt, kunnen demotivatie en stress toeslaan, met als gevolg lage prestaties, een slechte werkomgeving en bijgevolg een hoog personeelsverloop, wat een directe impact kan hebben op de bedrijfsresultaten.
Werkelijke arbeidsflexibiliteit heeft het potentieel om talent aan te trekken en te behouden. Afgelopen jaar deed Remote ook onderzoek naar werkende ouders waaruit bleek dat grotere flexibiliteit belangrijker is dan salaris. 71 procent van de werkende ouders overweegt hun baan op te zeggen als de mogelijkheden voor thuiswerken (verder) worden beperkt. Als werknemers de vrijheid hebben om hun tijd te beheren of hun werkplek te kiezen, zijn ze over het algemeen gemotiveerder.
Marquerite Monrose, senior country marketing manager Benelux en Frankrijk bij Remote: “Het aanbieden van echte flexibele werkopties creëert een omgeving waarin werknemers zich meer gewaardeerd voelen, wat leidt tot een grotere betrokkenheid bij de organisatie en haar doelen, waardoor ze voorkomen dat ze hun baan opzeggen. Bedrijven moeten zich ervan bewust zijn dat echte flexibiliteit een groeiende vraag is in de hedendaagse bedrijfscultuur. Het gaat niet alleen om het aanbieden van werk op afstand of flexibele werktijden, maar ook om een organisatiecultuur die autonomie en de balans tussen werk en privé waardeert en stimuleert.”
In 2024 waren het in meerdere Europese landen de bedrijven met hybride of flexibele werkmodellen die de snelste groei doormaakten. Als organisaties een effectief flexibiliteitsbeleid implementeren, profiteren ze niet alleen van een betere retentie van talent, maar ook van een reputatie die nieuwe en betere kandidaten zal aantrekken, wat het bedrijf zal helpen groeien.
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.