Bijna een derde van de werknemers in de retailsector staat wekelijks met te weinig collega’s op de winkelvloer. Dat blijkt uit recent onderzoek van Protime onder ruim 300 retailmedewerkers. Maar liefst 81 procent van hen ervaart het personeelstekort regelmatig, met hogere werkdruk en extra verantwoordelijkheden als gevolg.
Werkgevers proberen roosterproblemen vaak op te vangen door medewerkers langer te laten werken (39%) of collega’s van andere filialen in te zetten (35%). Toch blijkt dit in veel gevallen niet voldoende: in 44 procent van de gevallen wordt de winkel simpelweg geopend met te weinig mensen.
De druk op de medewerkers neemt hierdoor fors toe. 87 procent zegt een verhoogde werkdruk te ervaren, en een op de vijf (21%) krijgt verantwoordelijkheden waar ze nog niet klaar voor zijn — zoals leidinggeven (29%) of het beheren van de kassa (22%).
Leonie Gorissen, directeur Nederland bij Protime: “Wekelijks met te weinig collega’s op de winkelvloer staan is voor veel medewerkers inmiddels de norm geworden. Tijdelijke oplossingen zoals extra diensten draaien of collega’s uit andere filialen inzetten, lossen het probleem natuurlijk niet structureel op. Om deze spiraal te doorbreken, is beter inzicht nodig in de beschikbaarheid en belastbaarheid van het personeel. Vanuit daar kan dan, bijvoorbeeld met behulp van technologie, gewerkt worden aan een optimale personeelsplanning. Dit is natuurlijk geen wondermiddel, maar het kan wel helpen om het personeel zo goed mogelijk in te zetten. Ook flexibiliteit vanuit de werkgever en de werknemer speelt hierin een belangrijke rol. Zo wordt het makkelijker om personeelstekorten op te vangen en de werkdruk te verlagen, wat uiteindelijk ook weer bijdraagt aan een prettige winkelervaring voor klanten.”
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.