Twee mobiliteit start-ups, FIGO en Flytz Mobility, bundelen hun krachten om een leven lang duurzame mobiliteit te bieden - van de universiteitscampus tot aan de boardroom. Waar Flytz zich richt op de studentenmarkt met het aanbieden van verschillende vormen van (deel)mobiliteit, doet FIGO dit voor young professionals van snelgroeiende bedrijven. Vanaf 1 juni gaan zij samen verder onder de naam FIGO, met als doel om de mobiliteitservaring van studenten en professionals radicaal te transformeren.
Deze fusie betekent een revolutie in de manier waarop mensen zich verplaatsen, van studententijd tot aan hun professionele carrière. “Flytz is de enige die zich richt op de studentendoelgroep” vertelt Renske Wytzes, mede-oprichter van Flytz. "Wanneer deze studenten hun studie afronden en hun eerste baan krijgen, komt FIGO om de hoek kijken. We verlengen met deze fusie de levensduur van een klant en zorgen ervoor dat gebruikers tijdens alle belangrijke momenten en levensfasen toegang hebben tot de beste mobiliteitsdiensten."
Het verhaal begon op een voor beiden bekende plek: het start-up programma Mobility Lab. Beide bedrijven, met hun focus op innovatieve mobiliteitsoplossingen, ontdekten een gedeelde visie en een overlappende doelgroep. "Toen we elkaar vorig jaar tegenkwamen, viel het kwartje: in een samenwerking zit een versterkend netwerk-effect," aldus Joost Pompe, CEO van FIGO.
FIGO, dat zich richt op young professionals bij snelgroeiende bedrijven zoals YoungCapital en Booking.com, biedt werknemers toegang tot de beste mobiliteitsdiensten via één systeem. Ons product wordt interessant gevonden door jonge, snelgroeiende bedrijven die talent willen aantrekken en behouden," vertelt Joost Pompe, CEO van FIGO. “De young professional anno 2023 wil maximale flexibiliteit: op maandag de trein instappen en inchecken met onze digitale betaalkaart in je mobiele wallet, op dinsdag naar een klant met een deelauto en in het weekend met de deelscooter op pad.”
Flytz Mobility daarentegen, heeft de studentenmarkt revolutionair veranderd door flexibele mobiliteitsoplossingen aan te bieden.“Studenten moéten en kúnnen hun mobiliteitsbehoefte flexibeler inrichten. Daar zijn ook echt grote maatschappelijke voordelen te behalen, laat eerder onderzoek zien. Door studenten op jonge leeftijd op een toegankelijke manier al kennis te laten maken met de voordelen van deelmobiliteit maken ze hier na hun studie veel vaker gebruik van. Als we jongeren na hun studie zo uit de auto kunnen houden, worden steden aanzienlijk minder druk,” vertelt oprichter Renske Wytzes van Flytz.
Met de fusie verwachten de bedrijven nog beter te kunnen inspelen op de behoeften van hun klanten. Vanaf deze zomer, net voor de start van het nieuwe collegejaar, zullen de start-ups samen verder opereren onder de naam FIGO Mobility. Met deze fusie kijken FIGO en Flytz uit naar het aanbieden van een revolutie in mobiliteit voor alle levensfasen, van de campus tot de carrière.
Over FIGO & Flytz
FIGO, opgericht in 2019 door Basri Hoogstrate, Jurgen Buisman en Joost Pompe, biedt gebruikers via één centrale app toegang tot het openbaar vervoer, deelscooters en deelauto’s. Het platform wordt door bekende werkgevers, zoals YoungCapital, Booking.com en Aethon, gebruikt om meer flexibiliteit aan hun werknemers te bieden en administratieve rompslomp te elimineren.
Flytz Mobility is opgericht in 2020 met als doel om de reiservaring van studenten te verbeteren door deze doelgroep kennis te laten maken met duurzame (deel)mobiliteit. Eerder lanceerde de start-up een pilot in samenwerking met onder andere de Gemeente Rotterdam waarin een nieuw studentenreisproduct werd getest. Meer dan 4000 studenten meldden zich aan voor deze test.
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.