Meer dan acht op de tien (83%) bedrijven in het Verenigd Koninkrijk melden een toename van het aantal werknemers dat vraagt om meer welzijnsvoordelen op de werkplek, volgens nieuw onderzoek van technologiebedrijf Zest op het gebied van employee benefits.

Uit het onderzoek blijkt dat werknemers steeds meer belang hechten aan welzijn als onderdeel van hun totale beloningspakket, aangezien deze extraatjes een topprioriteit worden voor de beroepsbevolking.

Bedrijven leggen steeds meer nadruk op het tegemoetkomen aan de vraag van werknemers naar welzijnsvoorzieningen - meer dan zeven op de tien bedrijven (71%) hebben een functie als hoofd welzijn of een gelijkwaardige functie geïntroduceerd. Een belangrijk aspect van deze functies is de communicatie met werknemers over hun welzijnsbehoeften - hun werknemers zijn waarschijnlijk zeer betrokken bij deze kwestie, aangezien negen op de tien (89%) werkgevers zeggen dat hun werknemers nu meer geneigd zijn om welzijn op het werk te bespreken.

Maar ondanks het groeiende bewustzijn van de behoefte van werknemers aan meer welzijnsvoorzieningen, is er nog steeds ruimte voor verbetering. Minder dan een vijfde (19%) van de bedrijven biedt werknemers bijvoorbeeld een vitaliteitsbudget aan als onderdeel van hun arbeidsvoorwaardenpakket.

Door in een uitdagend wervingslandschap niet te investeren in hun arbeidsvoorwaarden, lopen bedrijven het risico talent te verliezen, wat een impact zal hebben op de groeiplannen.

Ondanks het feit dat 82% van de bedrijven meer investeert in hun welzijnsvoorzieningen, geeft zes op de tien (57%) toe dat het welzijn van werknemers op een historisch dieptepunt is.

Betaald mentaal verlof is het populairste welzijnsvoordeel onder Britse werkgevers, met bijna een kwart (24%) van de bedrijven die dit aanbieden. Andere populaire opties zijn:

- Fiets-naar-het-werk programma's - aangeboden door 23% van de werkgevers
- Mindfulness programma's -21%
- Ondersteuning bij menopauze - 17%

Matt Russell, CEO bij Zest, zei: "Werkgevers die niet investeren in hun arbeidsvoorwaardenpakket zullen moeite hebben om gelijke tred te houden met de steeds sneller gaande welzijnsrevolutie. Ze lopen het risico dat ze achterop raken bij hun concurrenten en het zou wel eens moeilijk kunnen worden om toptalent aan te trekken en te behouden als ze niet luisteren naar de wensen van hun werknemers.

"Veel mensen worstelden met hun mentale welzijn tijdens Covid en daarna eiste de crisis rond de kosten van levensonderhoud zijn tol op hun financiële welzijn - werkgevers moeten ervoor zorgen dat hun arbeidsvoorwaardenpakketten de juiste hulpmiddelen bieden om beide te ondersteunen.

"Het is echter een enorm positief teken dat zoveel werkgevers 'head of wellbeing' of vergelijkbare functies aanstellen - deze personen kunnen rechtstreeks contact onderhouden met het personeel en er uiteindelijk voor zorgen dat werknemers toegang hebben tot de ondersteuning en arbeidsvoorwaarden die ze nodig hebben in deze uitdagende tijd."