61 procent van de Nederlandse werkenden heeft het idee dat één of meerdere collega’s zich weleens onterecht ziek hebben gemeld. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Protime, uitgevoerd onder ruim 1.100 Nederlanders in loondienst. Of deze vermoedens terecht zijn, blijft altijd de vraag. Wel is duidelijk dat bij ziek zijn schuldgevoel komt kijken: meer dan de helft van de werkenden (55%) voelt zich schuldig wanneer hij zich ziekmeldt.

Beloning voor niet ziek zijn
Om onterecht ziekmelden te voorkomen, keren sommige werkgevers een beloning uit wanneer medewerkers zich niet ziekmelden. Ruim de helft van werkend Nederland (57%) vindt het niet meer dan terecht dat organisaties medewerkers belonen die (bijna) nooit ziek zijn. Toch heeft dit ook een keerzijde: het kan er namelijk toe leiden dat medewerkers zich niet ziekmelden wanneer ze dit wel zijn.

Privacy van medewerkers
Als er over ziek zijn gepraat wordt, dan gaat dit doorgaans over lichamelijke klachten. Mentale klachten kunnen echter ook een reden zijn om niet aan het werk te gaan. Zo meldt een kwart van de Nederlanders (25%) zich weleens ziek vanwege werkstress. Zeker wanneer het om mentale klachten gaat, maar ook bij fysieke klachten, is het belangrijk dat de werkgever in de gaten blijft houden hoe het met zijn medewerker gaat. Ruim de helft van de werkende Nederlanders (56%) ervaart het echter als een inbreuk op zijn privacy wanneer een werkgever iedere dag vraag hoe het gaat.

Lucas Polman, directeur Nederland bij Protime: “Het is belangrijk dat er onderling vertrouwen is als het aankomt op ziekmelden. Zowel van de werkgever naar de medewerkers, als tussen medewerkers onderling. Verder moet er een helder beleid rondom ziekmelden zijn, zodat medewerkers weten wat de gang van zaken is wanneer zij die dag niet aan het werk kunnen. Zo wordt er een veilige sfeer gecreëerd rondom ziekmelden. Wat niet aan deze veilige sfeer bijdraagt, is het uitkeren van een beloning aan medewerkers die nooit ziek zijn. In veel organisaties is dit dan ook gelukkig niet meer gebruikelijk. Gezondheid zou nooit op het spel moeten worden gezet voor een financiële stimulans. In plaats daarvan is het verstandig om te investeren in de gezondheid van medewerkers door ze te stimuleren gezond te leven en daarvoor als organisatie ook de juiste tools aan te dragen.”