Een op de vijf retailmedewerkers (21%) geeft aan dat hun werkgever de personeelsplanning nog op papier maakt en bijhoudt. Dat blijkt uit onderzoek van Protime onder ruim 300 werkenden in de retailsector. Hoewel er voldoende digitale oplossingen bestaan, maakt slechts 15% gebruik van software die is gekoppeld aan het personeelsbestand.
Het ontbreken van digitale ondersteuning heeft effect op de kwaliteit van het rooster. Zo zegt 22% dat hun planning nooit wordt afgestemd op de verwachte drukte. Bijna de helft (48%) geeft aan dat dit wel geprobeerd wordt, maar dat het vaak niet lukt door bijvoorbeeld personeelskrapte of ziekte.
Ook het ruilen van diensten verloopt niet altijd soepel. Bijna de helft (47%) van de retailmedewerkers moet dit zelf regelen. Hierdoor werkt 45% soms een dienst die zij liever hadden geruild. Een op de drie vindt het lastig om vervanging te vinden door een klein team, 12% omdat collega's vaak niet willen ruilen, en 6% ervaart dat minder populaire diensten nauwelijks geruild kunnen worden.
Leonie Gorissen, directeur Nederland bij Protime, zegt hierover:
“Ons onderzoek laat zien dat veel winkels nog worstelen met iets wat eigenlijk altijd op orde zou moeten zijn: een solide personeelsplanning. Wanneer het rooster structureel niet aansluit op de verwachte drukte of de planning niet sluitend is, neemt de werkdruk toe en ontstaat er frustratie op de werkvloer. Dit heeft niet alleen invloed op de werksfeer, maar ook op de klantbeleving. Winkels doen er daarom goed aan om te investeren in software die inzicht kan geven in de piekmomenten en de beschikbaarheden van het team, in heldere communicatie over het rooster en in een sterk team. Zo leg je een solide basis voor tevreden medewerkers, die meer rust ervaren rondom het rooster en werkdruk.”
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.