Ondanks het voortdurende personeelstekort kiest een grote meerderheid van de werkgevers ervoor om de arbeidsvoorwaarden niet aan te passen om nieuw talent aan te trekken. Slechts 19 procent van de organisaties heeft recent wijzigingen doorgevoerd, blijkt uit onderzoek van hr-kennisplatform Brightmine onder 420 hr-professionals.
De traditionele bonus blijft daarbij de populairste beloning: 68 procent van de werkgevers biedt deze nog altijd aan. Arbeidsvoorwaarden die inspelen op persoonlijke ontwikkeling en werkgeluk, zoals onbeperkt verlof of een betaalde sabbatical, blijven daarentegen zeldzaam.
Weinig aandacht voor total reward-strategie
Volgens Brightmine hechten werknemers steeds meer waarde aan voorwaarden die bijdragen aan vitaliteit, groei en een goede werk-privébalans. Een zogenoemde total reward-strategie combineert financiële beloning met ontwikkelmogelijkheden, gezondheidsprogramma’s en flexibiliteit. Toch heeft slechts 8 procent van de organisaties zo’n strategie geïmplementeerd, terwijl 11 procent aangeeft dit te overwegen.
Flexibele werktijden populair, onbeperkt verlof nauwelijks
Bij werkgevers die wel inzetten op modernere arbeidsvoorwaarden zijn flexibele werktijden met 71 procent veruit het populairst. Ook aandacht voor mentale gezondheid (45 procent) en het stimuleren van gezond gedrag (44 procent) scoren relatief hoog. Andere aantrekkelijke opties blijven zeldzaam:
Kansen voor werkgeversimago
Volgens Sacha Luijkx, Head of Content bij Brightmine, laten werkgevers kansen liggen:
“Medewerkers kijken vandaag de dag niet alleen meer naar de traditionele beloningsvoorwaarden, maar richten zich juist steeds vaker op secundaire arbeidsvoorwaarden. Door goed te onderzoeken wat medewerkers belangrijk vinden en daar het aanbod op af te stemmen, kun je een aantrekkelijker werkgeversimago creëren en duurzame betrokkenheid opbouwen.”
Platform dat HR-professionals verbindt en actuele informatie brengt op het gebied van arbeidsvoorwaarden.