Volgens een recente enquête van Fidelity groeit zowel het financiële als het carrièrevertrouwen van vrouwen, en bieden zij steeds vaker steun aan andere vrouwen om hen te helpen ook te slagen. Zesenvijftig procent van de vrouwen heeft concrete acties ondernomen, zoals het aanbieden van een baanadvies of het verstrekken van carrière- en financiële kennis. 

Dit is een opwindende trend, zegt Lorna Kapusta, hoofd vrouwelijke beleggers en betrokkenheid bij Fidelity. Een gemeenschapsgevoel onder vrouwen is een krachtig middel om vertrouwen op te bouwen en een omgeving te creëren waarin vrouwen worden gevierd. 

"Als vrouwen samenkomen en elkaar steunen, gebeuren er goede dingen - niet alleen voor henzelf, maar voor iedereen om hen heen", zegt Kapusta. "Dat geldt niet alleen voor hun geld, maar ook voor hun carrière. En daarmee wordt erkend dat ze willen dat hun geld net zo hard werkt als zijzelf." 

Vrouwen hebben doorgaans een achterstand op mannen, zowel in hun verdienpotentieel als in hun kennis rond financiën. Door factoren als de loonkloof, vrije tijd voor de opvoeding en verzorging van kinderen, en carrières in lager betaalde sectoren, verdienen blanke vrouwen met een universitair diploma naar schatting 850.000 dollar minder tijdens hun loopbaan dan blanke mannen. Dat aantal stijgt voor BIPOC vrouwen en vrouwen met lager betaalde banen. 

"Dit heeft te maken met een mix van de historische en culturele reis die vrouwen hebben afgelegd en nog steeds afleggen naarmate onze carrières groeien en we onze volledige economische kracht bereiken", zegt Kapusta. "De realiteit is dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen gewoon een fundamenteel verschil is."  

En hoewel er tekenen van verbetering zijn, is er altijd meer ruimte om te groeien, zegt Kapusta. Uit het onderzoek van Fidelity bleek dat 57% van de vrouwen zich op hun gemak voelt bij het onderhandelen over hun salaris en bij het vragen naar wat voor hen belangrijk is via vergoedingen en voordelen. Werkgevers moeten een rol spelen om dat percentage zo hoog mogelijk te krijgen, zegt ze.  

"Hoewel 57% goed is, willen we dat het 100% wordt. We zijn opgevoed om niet over geld te praten, en pleiten kan gezien worden als agressiever", zegt Kapusta. "We willen zover komen dat we, wanneer we naar ons werk gaan, praten over de dingen die belangrijk voor ons zijn en dat de arbeidsvoorwaarden en vergoedingen aan onze behoeften voldoen." 

Werkgevers kunnen hun communicatie over financiële educatie en arbeidsvoorwaarden specifiek afstemmen op vrouwen - bij Fidelity bijvoorbeeld ligt de nadruk op ondersteuning bij zorg en terugbetaling van studieleningen, twee gebieden waarop vrouwen onevenredig zwaar worden getroffen. Door ervoor te zorgen dat vrouwen weten welke hulp voor hen beschikbaar is, worden ze gestimuleerd om er gebruik van te maken - en die hulp met anderen te delen. 

"Als we het hebben over financieel welzijn, benaderen vrouwen geld anders. Het is erg gericht op doelen - hoe kan ik diegenen helpen die belangrijk zijn voor mij en mijn gezin?" zegt Kapusta. "Hoe kijken we naar individuele behoeften van verschillende clusters van groepen waar een ander type arbeidsvoowaarde naar voren kan worden gebracht om hen verder te helpen." 

Kapusta herinnert werkgevers eraan dat elk financieel welzijn dat gevolgen heeft voor vrouwen, gevolgen heeft voor hun hele gezinseenheid. Het bieden van toegang tot financiële planners die hen helpen bij het maken van spaarplannen voor de korte en lange termijn, het opbouwen van hun buffer of het aanpakken van al hun unieke behoeften is een belangrijk onderdeel van het ondersteunen van vrouwen op het werk. 

"Vrouwen blijven inzien dat het voor hen het belangrijkst is om zich in hun bedrijf goed te voelen en ondersteund te worden, als zij zich bewust zijn van en volledig gebruik maken van de voordelen en ondersteuning die voor hen beschikbaar zijn", zegt Kapusta. "Als je die vergelijking op orde hebt, zul je de beste output voor je bedrijf zien, evenals gelukkige en betrokken werknemers."